Listing 1 - 10 of 58 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sociaal werkers krijgen in hun werk te maken met levensverhalen. Cliënten vertellen over hoe schulden, verslaving of stoornissen hun levens beïnvloed hebben. Sociologie verscherpt het luisteren naar deze levensverhalen. In Levensloopsociologie legt de auteur een verbinding tussen de unieke verhalen van individuele vertellers en algemene sociologische theorieën. De verhalen worden in verband gebracht met meeromvattende maatschappelijke verschijnselen. Daarbij komt uitvoerig aan de orde hoe de enkeling is vervlochten met zijn omgeving, Ook wordt onderzocht wat de rol is van levensloopsociologie als 'zelfregie' de norm is. Om het sociologische luistervermogen van sociaal werkers te stimuleren, combineert het boek theorie, casuïstiek en opdrachten.(https://www.coutinho.nl/nl/levensloopsociologie-9789046907634)
Sociological theories --- Sociology of social care --- Age group sociology --- socialisatie --- levensloop --- Cultuursociologie --- Levensloop --- Levensverhalen --- Verzorgingsstaat --- Neoliberalisme --- Zingeving --- Communicatie --- sociologie --- levensverhalen --- Levensverhaal
Choose an application
Sprookjes zijn eigenlijk gelijkenissen waarin de reis van de mens door het leven wordt uitgebeeld. De meeste sprookjes eindigen met de jeugdige droom van geluk, maar het werkelijke leven eindigt natuurlijk niet met jeugd of eeuwige gelukzaligheid. Ouderdomssprookjes symboliseren de ontwikkelingstaken die de mens moet volbrengen in de tweede levenshelft. Ze gaan over oud worden, maar ook over groei. Ze geven een visie op wat het leven op middelbare en latere leeftijd kan inhouden.
Developmental psychology --- Age group sociology --- dieptepsychologie --- bejaarden --- sprookjes --- bejaardenpsychologie --- levensloop --- Bejaarden / ouderen --- bejaardenzorg --- gerontologie --- geriatrie
Choose an application
Op je achttiende denk je misschien 'Live fast, die young', op een bepaald moment zegt het leven 'ho maar'. Huis Perrekes in Oosterlo, Geel is niet de Pukkelpopweide. Griet Teck toont in haar documentaire Feel my love (2014) dat ook hier muziek in de lucht hangt. Vaak wordt er gekeken naar wat mensen met dementie niet meer kunnen. Met deze film wil ik tonen wat er wel mogelijk is. Ik wil de mensen achter de beperking tonen. Griet Teck. Een oudere vrouw wandelt door de tuin. Haar wereld is niet de onze. Al lijkt het zo wel. Deze documentaire slaagt er in ons dat op een filmische wijze duidelijk te maken. Zichtbaar maken wat niet zichtbaar is, is een mooi project voor een documentairemaker. Griet Teck nestelt zich voor haar film in het Huis Perrekes, een kleinschalig huis voor mensen met dementie. Ze wil zich zeker niet blind staren op de ziekte en registreert met de camera bijna 'en passant' het aftakelend geheugen van de inwoners. Hoe kan je met een machinerie die principieel alles opslaat wat zich voor de lens bevindt tegelijk 'voorbij' de ziekte kijken? Waar is mijn plaats in zo'n fragiele omgeving? Filmen wat er zich in deze hoofden afspeelt is geen eenvoudige opdracht. De regisseuse neemt haar tijd. De seizoenen glijden in elkaar over. In Feel my love, met zijn titel als een lied, kijkt ze naar hoe het licht in de woning valt. Tussen licht en donker. Hoe de zon door het plantengroen schijnt of de witte sneeuw oplicht. Hoe de al wat oudere huid rimpelt in het daglicht. Een vrouw wast de rug van een man. Lange witte haren worden geborsteld. In de keuken wordt er samen gekookt. Huis Perrekes is altijd in beweging. Al gaat alles er wat trager omdat die oude handen en knokige ledematen een ander, maar nog altijd eigen, ritme gevonden hebben. Griet Teck houdt zich aan dat tempo tussen opstaan en slapen gaan. Ze luistert naar de vaak fluisterende toon waarop gesproken wordt. En naar het musiceren op de piano in de muziekkamer. Ze kijkt naar dat vreemde ballet tussen personeel en bewoners. Naar het onophoudelijke aan- en uitkleden van pijnlijke ruggen en schouders en knieën. Hoe blijven die mensen overeind? Wat is het te leven tussen de herinneringen van zichzelf en van elkaar? Zo rusten en mijmeren in de nabijheid van de dood. En altijd weer is er de muziek. Nu eens is het Bach, dan de composities van Tuur Florizoone. Een klarinet of de eigen zang. Twee ogen zo blauw, al mijn geluk zijn die twee kijkers van jou horen we ergens in een scene. Voor ons zijn dat de ogen van Griet Teck die voor Feel my love de juiste afstand vonden om deze harde werkelijkheid onder onze aandacht te brengen.
Dementie --- Ouderdomsbeleving --- Oudere --- Gerontologie --- Muziek --- Documentaire (genre) --- Liefde --- Verwondering --- Levenskwaliteit --- Levensloop --- Zonder onderwerpscode: speelfilm
Choose an application
Psychology --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- rouwverwerking --- eenzaamheid --- weduwschap --- levensloop --- Mourning --- Independence --- Widows --- Book
Choose an application
Psychologie van de levensloop schetst de belangrijkste ontwikkelingen van de levensloop van de mens. In de traditionele ontwikkelingspsychologie wordt vaak te eenzijdig de nadruk gelegd op de ontwikkeling van het kind. In dit boek komen alle stadia van de menselijke ontwikkeling aan bod: vanaf het prille begin in buik van de moeder, de verschillende fasen in de ontwikkeling van het kind tot de verschillende ontwikkelingsstadia in het leven van de volwassene.Psychologie van de levensloop is een herziene uitgave van het eerder bij Acco verschenen boek De levensloop van de mens. Bij de samenstelling van het boek werd de grootste zorg besteed aan de praktische bruikbaarheid en aan de helderheid en de vlotte leesbaarheid van de tekst. Men vindt in het boek de belangrijkste theoretische inzichten uit het vakgebied, maar die worden telkens geïllustreerd met zeer herkenbare voorbeelden uit het alledaagse leven. (Bron: covertekst)
Ontwikkelingspsychologie. --- Psychologie. --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- 112089.jpg --- 159.98 --- 416 --- ontwikkelingspsychologie (gez) --- 416 )* ONTWIKKELINGSPSYCHOLOGIE --- #KVHB:Levensfasen --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- adolescenten --- kleuters --- levensloop --- levenslooppsychologie --- 159.922 --- Omgevingsfactoren --- Ontwikkelingsfases --- Ontwikkelingspsychologie --- Persoonlijkheid --- Waarneming --- Ontwikkelingspsychologie of genetische psychologie --- departement Gezondheidszorg --- Erikson --- Freud, Sigmund --- Piaget, Jean --- prenatale ontwikkeling --- baby --- peuters --- lagere schoolkind --- adolescentie --- volwassenheid --- Psychologie --- Levenskwaliteit --- 159.922.6 --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Man --- Volwassene
Choose an application
Gedurende de menselijke levensloop heeft de psychologische tijd vele vormen en gedaanten. Heden, verleden en toekomst, haast en verveling, depressie en vreugde, arbeid en inspanning kennen alle hun bijbehorende tijdsvormen. De mens doet iets met tijd; de tijd doet ook steeds iets met de mens. Op zoek naar de betekenis van zijn levensloop stuit de mens zowel op zijn afkomst waar hem het leven is geschonken als op zijn bestemming waar voltooiing tevens het einde betekent.
Developmental psychology --- Age group sociology --- migranten --- bejaarden --- ontwikkelingspsychologie --- ouderdom --- levensloop --- Aging --- Bejaarden / ouderen --- bejaardenzorg --- geriatrie --- gerontologie --- Social aspects
Choose an application
416 --- ontwikkelingspsychologie --- Developmental psychology --- Ontwikkelingspsychologie --- #GBIB:IDGP --- #GBIB:SMM --- 159.922.6 --- Development (Psychology) --- Developmental psychobiology --- Psychology --- Life cycle, Human --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- 159.98 --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- #GGSB: Psychologie --- #GSDBP --- volwassenheid --- adolescenten --- mensbeelden --- Developmental psychology. --- #KVHB:Levensfasen --- #KVHB:Ontwikkelingspsychologie --- persoonlijke ontwikkeling --- Psychologie
Choose an application
De babytijd is een fascinerende periode waarin een hulpeloos wezentje zich in rap tempo ontwikkelt tot een peuter met een eigen wil. Baby?s vertederen ons, maar stellen ons ook voor een raadsel. Wat gaat er toch om in dat hoofdje? Ouders en verzorgers willen natuurlijk het beste voor hun kindje en hebben vaak veel vragen. Wordt de baby wel genoeg uitgedaagd? Is het raadzaam om je baby tweetalig op te voeden? Moeten smartphone en iPad goed opgeborgen worden, of kunnen deze apparaten de ontwikkeling van het babybrein juist positief beïnvloeden? Kortom: wat is de optimale omgeving voor een jong kind om op te groeien en uiteindelijk een gelukkige, succesvolle volwassene te worden?https://www.standaardboekhandel.be/p/het-babybrein-9789044636277
159.922.6 --- 159.922.7 --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- 441 --- Developmental psychology --- Physiology of nerves and sense organs --- baby's --- hersenen --- ontwikkelingspsychologie --- PXL-Healthcare 2020 --- baby --- hersenontwikkeling --- Baby --- Socialisatie (sociale wetenschap) --- Ontwikkelingspsychologie --- Hersenontwikkeling --- Opvoeding
Choose an application
Niet alle ouders zijn emotioneel volwassen, of emotioneel beschikbaar voor hun kinderen. Ook als het je als kind fysiek aan niets ontbroken heeft, kun je veiligheid of liefde hebben gemist, wat doorwerkt in je volwassen leven. Misschien heb je geleerd je zo veel mogelijk aan te passen en niet te praten over wat je voelt. Misschien vind je het zelfs moeilijk om te weten wat je voelt. Als je als kind hebt geleerd altijd alert te zijn op de stemming van je ouders, is er weinig ruimte geweest voor jouw eigen emotionele ontwikkeling. In Ongezien opgegroeid begeleidt psycholoog Lindsay Gibson deze inmiddels volwassen kinderen bij hun zoektocht naar wie ze echt zijn, en op hun pad naar een emotioneel gezonder leven, zonder dat zij met hun (vaak ook ongelukkige) ouders hoeven te breken.(https://www.boompsychologie.nl/100-9355_Ongezien-opgegroeid?utm_source=dmdelivery&utm_medium=email&utm_content=button-ongezien-opgegroeid%20%7C%20button&utm_campaign=BPP%20mailing%20juli%202020)
Relatie ouder - kind --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Trauma --- Opvoeding --- Jeugd --- Kinderen --- Emotionele ontwikkeling --- ouder-kind relatie --- 159.92 --- Developmental psychology --- ontwikkelingspsychologie --- ouders-kind relatie --- emotionele ontwikkeling --- 159.922.6 --- 159.922.7 --- 159.922.7 Kinderpsychologie --- Kinderpsychologie --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- Psychotrauma --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Onderwijs --- Jongere
Choose an application
De psychodiagnostiek biedt een systematische, professionele procedure, die de psychodiagnosticus helpt in zijn zoektocht om onderbouwd vragen van ouders/opvoeders over de ontwikkeling van hun kind te beantwoorden. Door psychologische tests af te nemen en de opvoeders te interviewen, verzamelt de psychodiagnosticus informatie over de ontwikkeling van een kind op verschillende domeinen, zoals de motoriek, de taal, het sociale gedrag of het denken. Het gaat daarbij nooit om alleen het kind, maar om de ontwikkeling binnen zijn naaste omgeving, het gezin, de familie en de leeftijdsgenootjes op de opvang of op school. Het doel van de psychodiagnostiek is een integratief beeld van het kind te verkrijgen om aan de hand daarvan een advies of een behandelplan te kunnen opstellen.Dit boek richt zich op het jonge kind van 0 tot 6 jaar. Het vraagt speciale vaardigheden om met kinderen van deze leeftijd te kunnen werken. De psychodiagnosticus moet kunnen omgaan met jonge kinderen met hun specifieke kenmerken, zoals angst voor vreemden, een korte taakspanne en onvoldoende taakgerichtheid. Daarnaast zijn goede en actuele kennis van en inzicht in de theorieën en modellen over de ontwikkeling van het jonge kind vereist.Het boek biedt informatie en technieken ter ondersteuning van het complexe proces van de individuele psychodiagnostiek bij jonge kinderen. Het is een praktische handleiding bij de selectie, afname en interpretatie van psychodiagnostische instrumenten in de hulpverlening, specifiek voor jonge kinderen. Het boek is handelingsgericht, het benadrukt het belang van advisering en is ruim voorzien van praktijkvoorbeelden.https://www.standaardboekhandel.be/p/psychodiagnostiek-van-nul-tot-zes-jaar-9789043035941
psychodiagnostiek --- 159.922.6 --- 159.9.072 --- 159.9.072 Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- Experimentele psychologie. Testen en onderzoeken in de psychologie --- 159.922.6 Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop. --- Ontwikkelingspsychologie. Psychologie van de levensloop --- PXL-Healthcare 2020 --- ontwikkelingspsychologie --- ontwikkelingsonderzoek --- Developmental psychology --- intellectuele ontwikkeling --- kinderpsychologie --- taalverwerving --- kinderen met een beperking --- motorische ontwikkeling --- socio-emotionele ontwikkeling --- psychiatrie --- Psychodiagnostiek --- Psychiatrie --- Kind --- Diagnose --- Diagnostische test --- Ontwikkeling van het kind --- Psychologische test
Listing 1 - 10 of 58 | << page >> |
Sort by
|